I hantverksölindustrin för hantverksöl finns det många små oberoende hantverksbryggerier. Naturligtvis finns det också större ölföretag som arbetar på en internationell nivå. Alla erbjuder de olika produkter, bryggda med olika mycket humle och kryddor, för att få till deras egna unika smak. Läget, luften (salt) och vatten spelar stor roll i hur ölen smakar och det kan också vara av betydelse för var man förlägger bryggeriet. Med detta i åtanke så är inte bara en unik smak på hantverksöl nog för att tjäna pengar och växa. Därför måste små oberoende bryggerier också tänka på flera andra aspekter i företagandet för att kunna konkurrera mot större firmor såsom Anheuser-Busch Inc., MillerCoors, Pabst Brewing Co., och D.G. Yuengling and Son Inc. Små oberoende bryggerier bör också tänka på de följande vinklarna:
Ökningen i hantverksöl (craft beer) i ölindustrin
- Märkesmedvetenhet – Med större och mer välkända företag redan representerade på marknaden kan det vara svårt för små oberoende bryggerier att göra sig kända. De måste spendera mycket pengar på att få kunder att bryta sin lojalitet mot de andra ölsorterna. För att kämpa mot de andra stora företagen måste de små bryggerierna bland annat erbjuda en fantastisk kundtjänst, erbjuda guidade turer och brygga olika sorters öler för att passa varje säsong eller särskilda event för att effektivt kunna fånga marknaden.
- Koncentration och balans – Små oberoende bryggerier måste vara försiktiga var de koncentrerar sitt företagande och balansera eventuella utökningar försiktigt. Om ett bryggeri tar beställningar och inte kan leverera så kommer deras produkter snabbt helt tas bort ur barerna eller restaurangernas sortiment, som är ett sortiment där de redan konkurrerar mot andra lokala bryggerier samt större firmor. Bryggerierna konkurrerar också mot andra bryggerier från andra regioner där deras produkter marknadsförs och vice versa. Hantverksölsindustrin har blivit väldigt territorial så när ett hantverksöl väl blivit taget ur ett sortiment är det mycket svårare att komma tillbaka än vad det var första gången ölet kom med, och detta på grund av dålig kvalité eller saboterad image av bryggeriet hos baren eller restaurangen.
- Distributionskanaler – På senare tid har fler och fler blivit intresserade av hantverksöl och marknaden växer snabbt. Vissa små oberoende bryggerier får chansen att få sina produkter distribuerade genom större firmors distributionskanaler, vilket ger en hög servicenivå samt suveräna kontakter inom branschen. Men allt eftersom marknaden växer så blir också hantverksölen fler. Som ett resultat så blir färre företag intresserade av att ta sig an fler märken och det gör att de små bryggerierna lämnas att överleva på egen hand. Som tur är har dessa svårigheter skapat distributionsföretag som specialiserar sig på att arbeta extra mycket med dessa hantverksöl.
- Absoluta kostnadsfördelar – för att åstadkomma absoluta kostnadsfördelar i hantverksölsindustrin så måste bryggerierna se till att deras recept är perfekta och att tiden för bryggningen minskar för att minska leveranstiden och öka omsättningen. Bryggerierna måste också hitta de nödvändiga sakerna för att nå absoluta kostnadsfördelar. Detta innebär att de små bryggerierna måste skaffa sig ordentliga maskiner och utrustning för att kunna utföra sitt jobb så effektivt och verksamt som möjligt. De måste också hitta de rätta ingredienserna gällande humle och kryddor för att brygga hantverksölen. Humle växer i olika regioner och saker såsom jorden, vädret och behandling kan påverka smaken även på produkten är den samma. Större firmor såsom Anheuser-Busch Inc., MillerCoors, Pabst Brewing Co., och D.G. Yuengling and Son Inc. har börjat att köpa hela humlegårdar för att skydda sin produkt. Som ett resultat av det så är det svårare att hitta leverantörer som är hängivna till deras hantverk och service.
Om du har tänkt över alla dessa saker så är du på god väg att förstå vad det krävs för att bli lika framgångsrik de mest växande hantverksölsbryggerierna i branschen. Boka in en provning av craft beer i Stockholm i dag för att lära dig mer.